Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Nopeasti katsottuna XC40 näyttää erehdyttävästi isoveljeltään XC60:ltä.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Maasturimainen Volvo on monen unelma. Nyt sen rattiin voi päästä jo aika kohtuullisella panostuksella, silloin täytyy vain hyväksyä pelkkä etuveto ja kolmesylinterinen moottori.
Volvo XC40 näyttää nopeasti katsottuna jonkin verran isoveljeltään Volvo XC 60:ltä; tämä tuskin on sattumaa. Mutta jos tästä versiosta otetaan vielä se halvin versio koeajoon, tuntuuko se enää edes Volvolta, siitä otetaan nyt selvää.
Kieltämättä kolmesylinterisen moottorin pörinä Volvon keulalla kuulostaa hiukan oudolta. Alakierroksilla vääntöä on ihan mukavasti, mutta kaasun polkeminen ei silti juurikaan paranna menohaluja.
Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa kesti tasan seitsemän sekuntia; kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa hommansa melko huomaamattomasti.
Tavaratila tarjoaa ruhtinaalliset 460 litraa tilaa.
Petri Matikainen
Pienelle perheelle riittävästi tilaa
Tilaa XC40 tarjoaa pienelle perheelle riittävästi. Takapenkille mahtuu 180-senttinen mukavasti, jos kuljettaja on samanmittainen ja tavaratila on käyttökelpoinen korkeasta nostokynnyksestä huolimatta.
Maavaraa Volvosta löytyy yli 20 senttimetriä, mutta nelivetoisena tätä pienimmällä moottorilla varustettua mallia ei ole tarjolla.
Reilu maavara toki helpottaa lumikinosten ylitystä, mutta kovin hankaliin paikkoihin pelkällä etuvedolla ei kannata mennä.
Volvo XC40:ssä on tilaa pienelle perheelle ihan riittävästi.
Petri Matikainen
"Volvomaisen" vakaat ajo-ominaisuudet
Ajo-ominaisuudet ovat ”volvomaisen” vakaat ja melutaso pysyy matalana ainakin kitkarenkailla. Valojen vaihtaja vilkuttelee välillä omiaan, joten varmemmin valoja vaihtelee manuaalisesti itse.
Ratin tehokas lämmitys tuntuu pakkasaamuina mukavalta ja peruutuskameran kuva menettää terävyytensä jo kevyellä vesisateella.
Koeajon keskikulutus nousi lukemaan 8,2 litraa satasella ja tämä kielii mielestäni aavistuksen alitehoisesta moottorista.
Maavaraa uudessa Volvossa on reilu 20 senttimetriä.
Petri Matikainen
Autosta jäi koeajajalle ristiriitainen kuva
Volvo XC40 T2 jätti itsestään hiukan ristiriitaisen kuvan. Se on ketterä ja miellyttävän rauhallinen ajettava, mutta 129-hevosvoimaisella moottorilla yllättävän janoinen ja samalla suorituskyvyltään vaisu.
Varustelu on aika korkealla tasolla, mutta kojelaudan kosketusnäytön opettelu vie aikaa ja huomion liikenteestä ajon aikana.
Perinteiseltä Volvolta se ei juuri tunnu tällä moottorilla, mutta hintalappu on kuitenkin Volvon imagon mukainen.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
* Ketterä ja hiljainen auto
* Runsas maavara
Miinukset
* Vaisu moottori ja korkeahko kulutus
* Neliveto saatavana vain tehokkaampien mottoreiden yhteyteen
FAKTALAATIKKO
Volvo XC40 T2 Business aut.
* Koeajoauton hinta perusvarustein: 40?185 euroa
* Päästöt: 165 grammaa/kilometri
* EU-kulutus: 7,4 litraa/100 kilometriä
* Teho: 129 hevosvoimaa
* Vääntö: 245 newtonmetriä
* Omamassa: 1?625 kiloa
* Vetokyky: 1?600 kiloa
* Kääntöympyrä: 11,4 metriä
* Tavaratila: 460 litraa
* Maavara: 205 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot