Viikon kysymys
A-
A+
Linda Arjotie oli ensimmäistä kertaa pakohuoneessa.– Ehkä vähän noista äänistä tuli kylmiä väreitä, hän kertoo.
Merja Forsman
LOVIISA Noita on kuulemma tosi ystävällinen, että sinne vain huoneeseen. Hop, hop.
Noidan talossa on hämärää ja kammottavaa. Kaiuttimista kaikuu taustatarina. Kello tikittää.
Karmivaa tunnelmaa lisää se, että me pelaajat emme tunne toisiamme ennestään. Juuri ennen huoneeseen astumista saan tietää, että toinen kanssapelaaja on Tuomas ja pyörän tarakalla paikalle saapunut tiiminjäsen Linda.
Molemmat voittivat pakopeli-isännän Esa Huttunen järjestämän arvonnan, jonka palkintona pääsi mukaan pakopeliin maksutta. Oharikulttuuri kukoistaa, joten osa voittajista jätti tulematta.
– Kolme on onneksi usein paras ryhmäkoko. Mitä isompi tiimi, sitä vaikeammaksi ratkominen muodostuu kaikin puolin, Huttunen toteaa.
Tuomaksella ja Lindalla kummallakaan ei ole ennestään kokemusta pakohuoneista, joten tilanne ei vaikuta hyvältä. Emme ikinä tule selviämään täältä tunnissa ulos.
Esa Huttunen on suunnitellut kaikki pakohuoneiden tehtävät itse.
Merja Forsman
Escape Room Strömforsissa on kaksi pakohuonetta, joista toinen, Punakaartilaispapin työhuone 1918, perustuu sisällissodanaikaisiin tositapahtumiin.
– Pelissä pitää löytää papin arvotavarat ennen kuin saksalaiset saapuvat. Tarina voi mennä jollain ihon alle, Huttunen kertoo.
Huoneiden suositusalaikäraja on 12, mutta nuoremmatkin sallitaan sisään vanhempiensa seurassa.
– Pystyn vaikuttamaan moneen asiaan, kuten ääniin ja valaistukseen. Historiasta kiinnostuneille voin syventää sisällissotaan liittyvää tarinaa. Mitään vaarallistahan noissa huoneissa ei ole, herkemmätkin pärjäävät, Huttunen lupaa.
Strömforsin pakopeleissä suositusryhmäkoko on 2–6. Punakaartilaispapin työhuone sopii vähän isommille, Noidantalo pienemmille ryhmille.
– Parhaimmillaan Noidantalossa on ollut kahdeksan palomiestä kerrallaan. Monet ovat sanoneet, että kärsivät ahtaan paikan kammosta, mutta ovat pärjänneet sielläkin hyvin, Huttunen sanoo.
Strömforsin entisen sähkötehtaan kellarissa olevissa pakohuoneissa käyvät kaikenlaiset pelaajat yritysporukoista lapsiperheisiin.
Merja Forsman
Pakohuoneissa hoksottimille on käyttöä
Pakohuoneessa tunti kuluu hävyttömän nopeasti. Alkukankeuden jälkeen yhteistyö alkaa sujua. Tuomas pohtii ääneen eri vaihtoehtoja, Linda valaisee pulmia kännykällään.
Hämärään huoneeseen saa siis ottaa mukaan kännykän tai lähinnä sen taskulampun, mutta kun taskulamppua käyttää, silmät eivät enää totu hämärään.
Kaikki ratkaisut löytyvät huoneesta ja ovat usein helpommat kuin voisi kuvitella. Pitää vain rohkeasti kokeilla ja heittäytyä leikkiin.
Fyysistä voimaa ei saa käyttää, mielikuvitusta ja hoksottimia kyllä.
Tiimimme yrittää suomalaisittain pärjätä mahdollisimman pitkään ilman apua, mutta jossain vaiheessa sorrumme pyytämään vinkkejä.
– Äh, mistä me olisimme voineet tuon arvata, Tuomas harmittelee.
Aika juoksee. Kiire kasvaa. Aivot menevät solmuun ja sitten aika loppuu ja…. Enpäs paljastakaan.
Noidan talossa on tiivis ja intensiivinen tunnelma.
Merja Forsman
Lapinjärvellä asuva Huttunen perusti ensimmäisen pakopelinsä, Kalevalan kirouksen, Porvooseen vuonna 2017. Strömforsiin hän avasi Noidan talo -pakohuoneen, joka piti avata keväällä 2020.
– Tuli korona ja lock down (Uudenmaan sulku). Raja kulki aivan tuosta parin kilsan päästä. Jouduin siirtämään avaamista kolmella kuukaudella. Aika pian selvisi, ettei yhdellä pakohuoneella pärjää, joten aloin suunnitella seuraavaa.
Yhden pakopelin suunnittelu vie kuukausia.
– Oikeasti siis ekat vuodet kuluivat lähinnä suunnitteluun. En kopioi muiden pakohuoneista mitään, kopioiminen ei kuulu tyyliini. Tykkään keksiä näitä pulmia itse, siksi olen alallakin, Huttunen sanoo.
Ihmisten vaatimustaso pakohuoneita kohtaan on Huttusen mukaan vuosien mittaan kasvanut. Kun pakopelit alkoivat vuonna 2014 yleistyä, huoneilta odotettiin lähinnä kiperiä pulmia ja jonkinlaista rekvisiittaa.
– Monet maailman pakohuoneita kierrelleet hehkuttivat Kalevalan kirouksen tunnelmaa. Nyt se on itsestään selvä vaatimus, että pakohuoneessa pitää olla tarinallisuutta ja oma fiiliksensä, Huttunen sanoo.
Onnistumisen tunteita ja kylmiä väreitä
– Vähän harmittaa, ettemme selviytyneet! Tuomas Heinoseksi esittäytyvä mies harmittelee aulassa.
Yksi tärkeä vinkki jäi tiimiltä täysin huomaamatta ja lukko avaamatta. Ratkaisut olivat ihan silmien edessä.
– Sinun täytyy olla vähän Pelle Peloton, kun keksit tällaisia pulmia, yllätyksiä ja aika ovelia juttuja, Heinonen sanoo Huttuselle.
Hän kertoo asuneensa Loviisassa jo 10 vuotta, muttei ollut aikaisemmin kuullut Escape Room Strömforsista.
– Kannattaisi varmaan pitää vähän ääntä, hän sanoo. – Olihan se hauska ratkoa tehtäviä ja kun löysi ratkaisun, tuli sellainen onnistumisen fiilis.
Strömforsiin kolmisen viikkoa sitten muuttanut Linda Arjotie kertoo pitäneensä ensimmäisestä pakopelikokemuksestaan.
– Oli kiva, mut olen niin huono ratkomaan tällaisia. En sanoisi, että pakohuone oli pelottava, mutta äänistä tuli vähän kylmiä väreitä. Voisin tulla uudestaan, ehkä seuraavaksi tuttujen kanssa, hän virnistää.
Strömforsissa on kaksi pakohuonepeliä. Toisessa selviydytään noidan talosta, toisessa matkustetaan vuoteen 1918.
Merja Forsman
Esa Huttunen, mikä on ollut erikoisin kohtaamasi tilanne pakohuoneessa?
Peli-isännät seuraavat pelejä monitoreiltaan ja auttavat tarvittaessa pelaajia pelin aikana. Kuten tositelevisiossa, pakohuoneessa olevat unohtavat helposti kameroiden läsnäolon.
Pelin tiimellyksessä sattuu ja tapahtuu. Mikä on erikoisinta, mitä Huttunen on kameroiden kautta todistanut?
– Kerran eräs pelaajista nukahti – tai sammui – pakohuoneeseen, eivätkä muut pelaajat huomanneet sitä. On ihme, että siinä metelissä pystyi nukkumaan! Lopulta hän heräsi 5–10 minuutin kuluttua ja jatkoi kuin ei mitään.
Pelaajat ovat kirjoittaneet tuloksiaan seiniin.
Merja Forsman
KOKEILE TÄNÄ KESÄNÄ MYÖS:
Maailmanlopun ravintola- ja Bermuda-elämyspelit löytyvät Porvoon keskustasta K-Citymarketin vierestä.
Saku Koponen
1. Escape Porvoon pelit ovat maailman parhaiden listalla
Escape Porvoossa on neljä sisäpeliä sekä kaksi suosittua Salkkurallia, joita pelataan Vanhan Porvoon kujilla.
Yrityksen pelit on valittu maailman top 15 -pakopelien listalle, ja ne ovat saaneet neljänä vuotena peräkkäin Travelers’ Choice -palkinnon.
Kaksi peleistä on nostettu Suomen viiden parhaan joukkoon kansainvälisen ammattilaisraadin toimesta.
– Ryhmän mukaan Bermuda-peli on Euroopan näyttävimpiä pakopelejä ja uutuuspeli ON AIR -Suora lähetys onnistui yllättämään jopa nämä tuhansia pakopelejä testanneet ammattilaiset, kertoo pelit suunnitellut Saku Koponen Escape Porvoosta.
Lisäksi Escape Porvoo vuokraa ja järjestää pulmapelejä kotiin, hotellille tai työpaikalle.
»» www.escapeporvoo.fi
– Pelaajien riemun kiljahdukset ovat meille parasta palautetta, Anne ja Markku Osmala sanovat.
Merja Forsman
2. Aivopelejä pihatallissa ja puutarhassa
Aivoriihi on Kilpilahden kupeessa, Svartbäckissä sijaitseva pakohuone, jota pyörittää pariskunta Anne ja Markku Osmala.
Pariskunnan vanhassa pihatallissa voi ratkoa kadonneen liikemiehen salaisuutta ja pian uutuutena kokeilla Yökissaa. Itäväylänkin testaama Kadonneen liikemiehen salaisuus on tositarinaan perustuva peli, joka on saanut kehuja kävijöiltä ympäri maailman.
Lisäksi Aivoriihellä on juuri valmistunut ulkopulmapeli Älliä & Äksöniä, joka on suunnattu isommille ryhmille. Ulkopeli yhdistää kevyitä liikunnallisia tehtäviä ja pulmanratkontaa.
– Älliä ja Äksöniä sopii monenikäiselle ja on osoittautunut tosi hauskaksi. Sen voi suorittaa puutarhassamme tai rantaravintolan lähistöllä, kertoo Anne Osmala.
»» www.pakohuoneaivoriihi.fi»» Itäväylän juttu löytyy verkkolehdestä otsikolla Testissä pakohuone: Mitä tapahtui Ristolle?
3. Get Out Porvoo vie Tuonelaan tai karkkivarkaisiin
Mannerheiminkadun varrella sijaitsevassa Get Out Porvoossa on kaksi erilaista sisäpakopeliä. Toisessa astutaan Tuonelan porteille ja toisessa lähdetään öiselle ryöstöretkelle Mummelin karkkikauppaan.
– Kummatkin pakopelit sopivat sekä aikuisille että lapsille, sanoo pakopeli-isäntä Esa Huttunen.
Itäväylä testasi Get Out Porvoon ensimmäisen pakohuoneen, Kalevalan kirouksen. Juttu löytyy verkkolehdestä otsikolla Kauhua, onnistumisen tunteita ja turhautumista – Suljettu huone pakottaa ratkaisemaan tehtäviä.
»» www.getoutporvoo.fi»» Kauhua, onnistumisen tunteita ja turhautumista – Suljettu huone pakottaa ratkaisemaan tehtäviä
»» Juttu julkaistu alunperin Itäväylän KesäExtrassa. Lue koko lehti tästä linkistä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot