Viikon kysymys
A-
A+
Pääskytien koulun kuvataideopettaja Tekla Pohjolainen (vas.) ja taidekasvattaja Jie Zhao selailevat yhteisöllisen taideoteoksen tekemiseen osallistuneiden oppilaiden kirjoittamia viestejä taiteilijoille.
Marko Wahlström
PORVOO, GAMMELBACKA Auringonvalo siivilöityy kauniisti paperille rennolla otteella piirrettyjen yli 200 teoksen läpi. Yhdellä siveltimen vedolla.
Pääskytien koulun ruokalan ja kirjaston suurilla ikkunaseinillä on tämän kevään aikana nähtävillä koulun 7.-luokkalaisten toteuttama yhteisötaideteos.
Yhteisötaideteoksen avajaiset pidettiin kahdessa osassa koko koulun oppilaiden yhteisissä ruokailuissa viime viikon perjantaina. Oppilaat saivat Brunbergin konvehteja.
– Tämä on koulun kuvataideopetuksen pilottihanke yhdessä Porvoon kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa, kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastannut kuvataideopettaja Tekla Pohjolainen kertoi.
Taidehallin näyttelykäynniltä löytyivät opettajat
Hankkeessa kokeiltiin uudenlaista kulttuurikasvatusmallia yläkoululaisille Porvooseen.
– Veimme viime syksynä kootusti kaikki seiskaluokkalaiset näyttelykäynneille Porvoon Taidehallille, jossa oli porvoolaisen taidekasvattaja Jie Zhaon puolison, kuvataiteilija Pan Jianfengin näyttely, Pohjolainen jatkoi.
Kaupungin kulttuuripalvelut järjesti seiskaluokkalaisille taiteilijoiden työpajat, joissa harjoiteltiin ensin perinteistä kiinalaista kalligrafiaa historiallisilla välineillä. Työpajat järjestettiin oppituntien aikana osana kuvataideopetusta.
– Lopuksi maalattiin hyvinkin modernilla ja vapaalla otteella. Työpajat pidettiin Taidetehtaalla tai taiteilijoiden kotona ja puutarhassa Vanhassa-Porvoossa.
– Todella monet seiskaluokkalaiset saivat lopuksi maalata yhdellä siveltimen vedolla ja yhdellä hengityksellä omat kasvonsa, Pohjolainen kertoi.
Pääskytien koulun ruokalan ikkunaseinällä on yhteensä yli 200 teosta, jotka on tehnyt yhdellä siveltimenvedolla kiinalaiselle riisipaperille, josta auringonvalo kuultaa kauniisti läpi.
Marko Wahlström
"Ruokala on sopivan avara, jossa valo siivilöityy kauniisti"
Yhden hengityksen tekniikalla syntyneet taideteokset on nyt installoitu koulun ruokalan ikkunoihin.
– Teoksissa käytetty riisipaperi on peräisin taiteilijan isän jäämistöstä Kiinasta. Maalauksen on silitetty koulun käsityötunnilla, Pohjolainen sanoi.
Teokset on myös digitoitu, ja niistä on työstetty videoteos.
– Installointi tehtiin yhdessä taiteilijoiden ja kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa. Tämä on koko kevään kestävä taideteos, ja otetaan alas kevätjuhlan tienoilla.
Pohjolaisen mukaan sopivaa tilaa yhteisötaideteokselle mietittiin huolella.
.– Katsoimme, että ruokala on sopivan iso ja avara, jossa valo siivilöityy kauniisti.
Taidekasvattaja Jie Zhao iloitsi siitä, että hänelle ja hänen miehelleen tarjoutui ensimmäistä kertaa päästä opettamaan peruskoululaisia.
Marko Wahlström
"Todellinen tapa tehdä taidekasvatusta"
Pääskytien koululla on lähes 200 seiskaluokkalaista.
– Suurin osa maalasi omat kasvonsa työpajassa. Jotkut oppilaat saivat teekulttuurihetken taiteilijoiden puutarhassa. He maalasivat teen merkin. ja merkkimaalaukset ovat esillä koulun kirjastossa, Pohjolainen kertoi.
Lähes kahdeksan vuotta sitten yhdessä puolisonsa kanssa Porvooseen muuttanut taidekasvattaja Jie Zhao on kehittänyt menetelmän, jossa sivellin kulkee hengityksen tahdissa.
– Tämä on erinomaisen hyvä ja todellinen tapa tehdä taidekasvatusta ja kohdata oppilaita koulussa, Zhao kuvaili.
Nyt toteutunut yhteistyö peruskoululaisten kanssa on taiteilijoille ensimmäinen. He ovat aiemmin tarjonneet taidekasvatusta muun muassa liiketalouden opiskelijoille.
– Olemme olleet tyytyväisiä, että työpajat tarjosivat samalla myös ulkoeurooppalaisen näkökulman, joten tämä oli vahvasti myös kansainvälisyyskasvatusta, Pohjolainen kiitteli.
Viime syksyn kalligrafiapajoihin osallistuneet 7-luokkalaiset kirjoittivat taiteilijoille viestejä, jotka on koottu yksien kansien väliin.
Marko Wahlström
Kulttuurikasvatuksen suunnittelutyöt käynnissä Porvoossa
Porvoossa tehdään tällä hetkellä kulttuurikasvatuksen suunnitelmatyötä kaupungin kulttuuripalveluiden johdolla.
– Siinä määritellään Porvoon kulttuuripolkua, joka tarkoittaa sitä, että määritellään millaisia taide- ja kulttuurielämyksiä, -kokemuksia ja -palveluita oppilaat saavat opiskelunsa aikana.
– Palaute on ollut todella myönteistä, ja toivotaan, että tälle mallille saadaan jatkoa, Pohjolainen kertoi.
Pääskytien koulun yhteisötaideprojektista on tehty myös noin 10 minuutin video.
– Olemme myös keränneet oppilaiden viestit taiteilijoille yhteen kirjaan.
Kuvataide on kaikille 7.-luokkalaisille yhteinen aine.
– Tämän takia halusimme tilataideteokseen heidät, jotta kaikki saavat taide-elämyksen, Pohjolainen jatkoi.
Päåskytien koululla syntynyt jo useita yhteisötaideteoksia
Pääskytien koululla on toteutettu kolme muuta yhteisötaideteosta.
– Kaksi vuotta sitten teimme koulun ruokalan seinälle tekstiiliteoksen "Tupsuversumi", joka pohjautuu YK:n kestävän kehityksen ohjelmaan. Tuolloin kirjaston seinillä oli esillä lasitaidetta, Tekla Pohjolainen kertoi.
Ruokalatilan viereisen aulan toisessa päädyssä on "Pellon palaset" -niminen ryijytriptyykki.
– Yhdeksäsluokkalainen Pyry Aapalahti lahjoitti koululle sateenkaari-lipun muotoon tekemänsä teoksen, joka on syntynyt 1 800 pienestä origamipaperiveneestä, Pohjolainen jatkoi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot