Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Elävää perintöä ei voi, eikä pidä museoida, mutta sen piiriin voi liittyä; sen mukaan voi mennä, Itä-Uudenmaan aluevastuumuseona toimivan Porvoon museon johtaja Johanna Lehto-Vahtera muistutti.
Marko Wahlström
LOVIISA, ANDERSBY Itä-Uudenmaan aluevastuumuseona toimivan Porvoon museon johtaja, museologi Johanna Lehto-Vahtera korosti aineettoman ja aineellisen perinnön merkitystä osana museo- ja kotiseututyötä puhuessaan Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien yleisötilaisuudessa Loviisassa viime viikolla.
Kulttuuriympäristöpäivien teemaviikon tapahtumia on vietetty Euroopan laajuisesti 1990-luvulta lähtien.
– Kulttuuriperintö on todella laaja ilmiö, joka sulkee sisälleen hieman pienempiä asioita, kuten vaikka millainen on rakennettu kulttuuriympäristö. Se liittyy käsitykseen siitä, minkälaista perintöä me arvostamme ja minkälaista perintöä me haluamme säilyttää.
Wårkullan kotiseututalon museorakennuksen helmi on entisajan kouluelämästä kertova interiööri.
Marko Wahlström
"Museot tekevät kulttuuriperintötyötä päivittäin"
Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien vuoden teemana on "Elävä perintö".
– Mitä elävä perintö on ja mitä sillä tarkoitetaan? Miten se liittyy museoihin? Voiko elävää ja pitääkö museoida? Onko aineellinen perintö, kuten rakennukset ja museoesineet, arvokkaampia kuin aineeton, kuten vaikkapa laulut, muistot, tavat, taidot, perinteet ja tunteet? Lehto-Vahtera kysyi.
Museonjohtaja muistutti, että museot tekevät kulttuuriperintötyötä joka päivä.
– Tehtäviimme kuuluu pyrkiä ymmärtämään ja käsittelemään erilaisia kulttuuriperinnön muotoja. Me käsittelemme kulttuuriperinnön muotoja ja sen osia sekä yritämme ymmärtää niiden välisiä eroja. Varsinkin, kun ajatellaan aikaa taaksepäin, erot voivat olla aika suuria.
– Osa tätä museo- ja kotiseututyötä sekä museotehtävää on pyrkiä hahmottamaan aineellisen ja aineettoman välinen ero ja niiden molempien luonne. Molemmissa on paljon merkityksellisyyttä. Tämäkään rakennus (Wårkullan kotiseututalo) ei olisi rukoushuone ilman sitä henkistä sisältöä, miten täällä on toimittu. Se kuuluu tähän rakennukseen.
Museoiden ylläpito tarvitsee vapaaehtoisia, jotka toimivat yhteistyössä museoammattilaisten rinnalla. Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien yleisötilaisuuteen osallistui noin 30 henkilöä.
Marko Wahlström
Museoammattilaisten tukena vapaaehtoisia
Ensimmäiset museot perustettiin Suomessa 1800-luvun loppupuolella.
– Siihen aikaan, ja paljon myöhemminkin, niiden työtapana oli kerätä mahdollisimman paljon ja laajasti esineitä. Ajateltiin, että esineiden säilyttäminen ja niiden vaaliminen voi jättää meille jotakin konkreettista menneisyydestä. Ja hyvä, että näin tapahtui!
Samalla museoiden määrä kasvoi ja lopulta räjähti niin, että Suomessa on tänä päivänä lähes tuhat museota laskutavasta riippuen.
– Kokoelmat täyttivät museoiden kaikki tilat, varastot, kokoelmatilat ja näyttelyt. Työmäärä niiden ympärillä kasvoi valtavasti. Tätä työtä jakamaan onneksi on syntynyt paljon erilaisia museoammattilaisten ryhmiä.
Suomen museoissa työskentelee tänä päivänä useita satoja ammattilaisia konservaattoreista museopedagogeihin.
– On myös teidän kaltaisianne vapaaehtoisia, jotka rakastavat omaa kotiseutuaan ja haluavat tehdä oman osansa. Se on todella merkityksellistä, Lehto-Vahtera kiitteli ja osoitti sanansa vapaaehtoisille museoaktiiveille.
Wårkullan kotiseututalon museorakennuksen on tallennettu Hommansby Andelsmejerin tuotantokalustoa. Esillä on myös 1970-luvun maitopakkauskääre, kun maito pakattiin muovipusseihin.
Marko Wahlström
Esineiden välittämät tarinat jääneet usein taltioimatta
Maamme museoiden historian aikana kaikki niiden piirissä töitä tekevät ovat Lehto-Vahteran mukaan tuskaisen tietoisia siitä, että esineiden välittämät ideat, joita joku on ajatellut historiassa ja menneisyydessä, eivät välity, koska niitä ei ole kirjoitettu muistiin ja tai kerrottu eteenpäin muille.
– Kuka esineen teki? Kuka sitä käytti? Kuka valokuvassa poseeraa? Minkälainen oli morsiuspuvun käyttäjän hääpäivä? Nämä kysymykset kertovat siitä, että aineettoman ja aineellisen välinen suhde on paradoksi, tosin hyvin kiinnostava.
– Aineellinen – kuten esineet ja rakennukset – on edelleen erittäin merkittävä, mutta sen ytimessä oleva sydän on aineeton. Muutenhan se ei syki; sen on oltava elävä.
"Elävää perintöä ei voi museoida"
Elävä perintö tarkoittaa Lehto-Vahteran mukaan myös sitä, että sen sisällä on liikettä ja muutosta.
– Se liikkuu materian ja aineettoman liepeillä, ja ottaa mukaansa myös ne ihmiset, jotka tänä päivänä ovat mukana tekemässä uutta perintöä. Elävää perintöä ei siis voi, eikä pidä museoida, mutta sen piiriin voi liittyä; sen mukaan voi mennä.
Lehto-Vahteran mukaan esimerkiksi Liljendalin kotiseutuyhdistys on vahvimmillaan juuri elävän perinnön kantajana ja eteenpäin viejänä, välittäjänä..
– Te välitätte ja uudistatte tapoja, taitoja ja käytäntöjä sekä otatte yleisön mukaan. Te toimitte yhteisön sisällä, mutta olette avoimia kaikille.
"Yhdessä museoväki saa paljon aikaan"
Museoiden – isojen ja pienten – rooli yhteiskunnassa on Lehto-Vahteran mukaan aivan ainutlaatuinen.
– Museokentälle mahtuu erilaisia toimijoita myös tulevaisuudessa. Ja kaikkia tarvitaan mukaan.
Itä-Uudenmaan museot muodostavat yli 30 museon verkoston, jossa on vain kaksi ammattimuseota.
– Yhdessä tämä koko porukka saa paljon aikaan, hän korosti.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot