Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Corollan hatchback-versio on huomiota herättävän ja vauhdikkaan näköinen.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Toyota Corolla uudistui edukseen, kun automerkki toi siitä markkinoille Hybrid-version.
Ei enää tylsiä autoja; näin on Toyotalla selvästi päätetty. Corolla on todella nykyaikaisen ja sporttisen näköinen, mutta vastaako ajettavuus ulkonäköä, siitä otetaan nyt selvää.
Toyota Corolla on maailman myydyin auto; sen nimen on kuullut varmaan jokainen autoilija ja allekirjoittanutkin aloitti autoilijan uransa noin 30 vuotta sitten Corollalla.
Muutama vuosi sitten nimeksi yritettiin lanseerata Auris, mutta nyt on palattu takaisin tuttuun ja turvalliseen Corolla -nimeen. Mikään muu ei vannoutuneelle Corolla-fanille olekaan enää välttämättä tuttua tässä tuoreimmassa painoksessa.
Sporttisen ja nykyaikaisen näköistä uuta Corollaa ei ensisilmäyksellä tunnista Toyotaksi.
Mika Laine
Huomio kiinnittyy tunnokkaaseen ohjaukseen
Corolla lähtee äänettömästi liikkeelle sähkön voimalla ja hiukan lisää kaasua painettaessa 1,8-litrainen bensiinimoottori herää nätisti toimintaan mukaan.
Portaaton CVT-automaatti toimii rauhallisessa ajossa hienosti ja ajotietokoneen näytöltä voi seurata taloudellisen ajamisen kehitystä prosenteissa. Kyyti on mukavan hiljaista, ainoastaan renkaista kantautuu hiukan kuminaa keväisellä karkealla asvaltilla.
Ohjaamon laatuvaikutelmaan on panostettu. Pehmeät muovimateriaalit kojelaudassa on korvattu pehmeällä keinonahalla.
Mika Laine
Maantiellä huomio kiinnittyy tunnokkaaseen ohjaukseen. Auto menee sinne mihin toivookin, mutta nyt myös ohjauksen keskialueella on hyvä tuntuma. Kojelauta on tyylikkäästi nahkapintainen ja istuimet sporttisen tukevat. Kaikessa huokuu selvästi laatu ja mietityt ratkaisut, sillä esimerkiksi lämmitettävä ratti on pakkasaamuna mainio varuste.
Hiukan reippaammassa kurvailussa mutkaisella tiellä tulee tehtyä taas uusia havaintoja. Alusta on suorastaan kova sport-asetuksilla, mutta moottorista puuttuu puhtia urheilulliseen ajoon.
Kaksilitrainen versio on kuuleman mukaan selvästi ripeämpi suorituskyvyltään. Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa verkkaiset 7,2 sekuntia koeajon keskikulutuksen pysyessä ilahduttavan alhaisessa lukemassa 5,4 litraa satasella.
Uusi Corolla tuo piristystä Suomen myydyimpään autoluokkaan. Korimalleista löytyy Hatchbakin lisäksi Sedan ja Touring Sport.
Mika Laine
Muotoilu huomiota herättävää
Uusi Toyota Corolla Hybrid on erikoinen auto ollakseen tavallinen auto. Muotoilu on huomiota herättävää suorituskyvyn ollessa vain keskinkertaista 1,8-litraisella moottorilla.
Viisiovisen Hatchbackin takapenkillä matkustaa keskimittainen mukavasti, kunhan etupenkkiläiset eivät joudu pitämään istuintaan taka-asennossa. Farmarimallissa kuulemma takapenkin pää- ja jalkatilat ovat paremmat kuten myös tavaratila.
Mika Laine
Pienistä puutteistaan huolimatta uusi Corolla on piristävä uutuus Suomen myydyimpään autoluokkaan.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
* Laadukkaan tuntuinen tuote
* Rohkea muotoilu
Miinukset
* Tehon puute ohituksissa
* Takapenkin tilat
Toyota palasi takaisin tuttuun Corolla-nimeen, joka varmasti herättää tunteita.
Mika Laine
FAKTALAATIKKO
Toyota Corolla 1,8 Hybrid Hatchback Style
* Koeajoauton hinta varusteineen: 33?136 euroa
* Päästöt: 111 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 4,5–4,9 litraa/100 kilometriä
* Teho: 122 hevosvoimaa
* Vääntö: 142 newtonmetriä
* Auton pituus: 4?370 millimetriä
* Vetokyky: 750 kiloa
* Maavara: 135 millimetriä
* Tavaratila: 361–1?052 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot