Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kolmannen sukupolven Qashqai ei nopeasti vilkaistuna eroa edeltäjästään, mutta tuntuu täysin uudelta.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Nissan ei uudista mallistoaan ihan joka vuosi, mutta jokin tässä kansanmaasturissa viehättää suomalaisia vuodesta toiseen.
Uusi Qashqai ei nopeasti vilkaistuna juuri eroa edellisestä mallista, mutta tarkemmin tutustuessa eroja alkaa löytymään. Kuskin paikalla uutuusarvon tajuaa ehkä parhaiten, sillä kojelauta näyttää todella nykyaikaiselta ja varustelu on viimeisimmän muodin mukaista. Materiaalit vaikuttavat laadukkailta ja äänimaailma pysyy miellyttävän hiljaisena liikkeelle päästyä.
Pieni 1,3-litrainen bensaturbo vääntää sopivan pontevasti ja portaaton vaihteisto hoitaa hommansa huomaamattomasti. Ainoastaan täyskaasukiihdytyksessä moottori hetken kiekuu omiaan, mutta ratin läpysköistä voi välityssuhdetta muuttaa mielensä mukaan. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin 6,4 sekuntia, joten ei Qashqaita voi laiskana pitää.
Qashqai soveltuu hyvin niin kaupunki- kuin maantieajoon.
Petri Matikainen
Mikään ei autossa yllätä eikä ärsytä
Parhaimmillaan auto on aivan tavallisessa maantie- ja kaupunkiajossa. Ohjaus on yllättävänkin tunnokas ja ajaminen on helppoa automaattivaihteiston ja hiukan korkeamman istuma-asennon johdosta.
Mikään ei oikeastaan yllätä eikä ärsytä, mutta ei erityisesti ainakaan allekirjoittanutta myöskään säväyttänyt. Tilaa piisaa takapenkilläkin ja myös tavaratilaa on saatu hiukan kasvatettua edelliseen malliin verrattuna. Takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan, joten käynti takapenkille on helppoa.
Kolmannen sukupolven Qashqai aloittaa myynnin varsin suppealla mallistolla. Tähän tehokkaampaan malliin saisi nelivedon, mutta laimeampi 140-hevosvoimainen versio on aina etuvetoinen manuaali. Ensi vuonna tulee sitten ladattava Hybrid markkinoille ja syytä onkin, sillä lyhyehkön koeajon keskikulutus nousi 7,5 litraan satasella.
Tämä oli oikeastaan ainoa miinus hyvässä perusautossa, sillä jopa tyyli edellä muotoillut ajovalot osoittautuivat kohtuullisen hyviksi pimeällä maantiellä.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Koeajoauton omapaino on reilut 1 500 kiloa.
Petri Matikainen
Plussat
+ Järkevä ja laadukkaan oloinen kokonaisuus
+ Riittävät tilat perhekäyttöön
Miinukset
– Yllättävän janoinen kevythybrid
– Naapurilla saattaa myös olla Qashqai
FAKTA
Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic N-Connecta 2WD
• Testiauton hinta: 35 450 euroa, mallisto alkaen 28 050 euroa
• Päästöt: 144 grammaa/kilometri
• WLTP-kulutus: 6,5 litraa/100 kilometriä
• Teho: 158 hevosvoimaa
• Vääntö: 270 newtonmetriä
• Kokonaispituus: 4 425 millimetriä
• Omamassa: 1 586 kiloa
• Vetokyky: 1 800 kiloa
• Tavaratila: 504 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot