Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Täällä tuntee, että täällä on asuttu pitkään. Täällä oli aina jotenkin sellainen kaunis ja jännä fiilis, Cederberg sanoo. Erityistä Porvoon henkeä kirjailija on sittemmin tutkaillut muun muassa Porvoon Kipinä -lehdessä.
Teemu Tuuloskorpi
PORVOO Ympärillä kohoaa ikiaikainen hongikko, alhaalla kimaltelee joki; vastarannalla vanhan kaupungin värikkäät puutalot ja keskiaikainen kirkko. Olemme historiallisella, jopa myyttisellä paikalla, joka on monin tavoin merkityksellinen kukkula Porvoon historiassa kautta aikojen.
Korkealla maiseman yllä tapaan porvoolaisen kulttuuripersoonan, jolla on erittäin mielenkiintoinen työ mytologisen tiedon ja toiminnan parissa. Olemme kavunneet ylös Näsin mäelle keskustelemaan itämerensuomalaisesta henkisestä perinteestä ja kulttuuriperinnöstä sekä rituaalien merkityksestä, ja tarkoituksenamme on katsella myös kotoisaa Porvootamme hieman erikoisemmasta näkökulmasta.
Aki Cederberg on kirjailija ja tutkimusmatkailija, joka on seikkaillut pyhän jäljillä eri puolilla maailmaa Intiasta Nepaliin ja Eurooppaan ja työkseen toimittaa pohjoisen henkisen perinteen mukaisia siirtymäriittejä, kuten vihkimyksiä ja nimenantoja sekä vuodenaikaisriittejä, kuten syksyllä vietettävä kekri. Lisäksi Aki on päätoimittajana Porvoon Kipinä -lehdessä. Paikalliskulttuuria edustava esoteerinen kulttuurilehti tuo esiin henkisiä perinteitä, historiaa ja taidetta.
Kirjailija Aki Cederberg ja PorvooPodin toimittaja Suvi Hanste keskustelevat rituaalien merkityksestä, ja Aki kertoo työstään rituaalien parissa: nimenannot, vihkimykset ja tuonpuoleisiin saatot sekä vuodenkiertoon liittyvät seremoniat hoituvat Akin toimesta itämerensuomalaista perinnettä noudatellen.
Teemu Tuuloskorpi
Miksi kohotamme maljan?
Elämän aikana käymme läpi monia erilaisia siirtymäriittejä ja osallistumme erilaisiin rituaaleihin usein kuitenkaan pysähtymättä miettimään niiden perimmäisiä merkityksiä ja vivahteita sen tarkemmin. Monissa arkisissa tavoissammekin on jäänteitä vanhoista, perinteisistä rituaaleista. Akin kanssa keskustelemme siitä, miksi rituaaleja harjoitetaan ja mikä merkitys niillä on nykypäivän ihmiselle. Miksi noudatamme tiettyjä kaavoja vaikkapa joulunvietossa tai häissä?
Pohdimme myös sitä, miten erilaiset riitit jäsentävät todellisuuttamme ja mikä ylipäätään on rituaalien ja seremonioiden tehtävä. Aki kertoo, mitä erilaisissa rituaaleissa tapahtuu, ja kuvailee minkälaisia elementtejä on mukana esimerkiksi keväällä vietettävän Ukon vakka -juhlan rituaalissa, jossa juomauhrilla on keskeinen rooli.
Rituaalit ja seremoniat ovat täynnä erilaisia symboleita, kuten vaikkapa maljan kohotus, vihkisormus tai juhannuskokko. Symbolinen kieli, jota ymmärrämme intuitiivisesti, avaa meille rituaalin merkitykset ilman sanallistamista ja saamme kokea ne konkreettisesti kaikin aistein. Aki kuvailee, että ”riitti tai rituaali on toimintaa myyttisellä todellisuuden tasolla”. Juuri myyttien symbolinen kieli puhuttelee suoraan mielemme syvimpiä kerrostumia ja vetoaa meihin usein tavalla, jota emme osaa selittää.
»» PorvooPodi | Jakso 11: Pyhän jäljillä – Aki CederbergIkiaikaisia lauluja luonnon temppelissä
Muinaiset sävelmät ja kansanrunoutemme valtavasta aarreaitasta löytyvät runot ja loitsut koskettavat jostain syvältä. Kirkkoon kuulumatonkin voi saada kauniin, perinteisen seremonian, jota usein vietetään luonnon helmassa – ja saattaa yllätyksekseen huomata, miten kotoisalta kaikki tuntuukaan: ”Tämä oli kuin äidinmaitoa”, on palaute, jonka Aki hyvin usein osallistujilta saa.
Mytologiat ovat viisausperinteiden tapoja esittää se, mikä on ajatonta ja perustavanlaatuista.
– Myyteissä ei ole keskeistä historiaan tai tiettyyn aikaan sidottu, muotoon ripoteltu asia, vaan se mikä on ikuista. Se mikä ilmenee aina eri muodoissaan, mutta edustaa samaa asiaa, kuvailee Aki.
Rituaalit muistuttavat meitä siitä, mikä on ikuista ja pysyvää.
– Pyhä on se mikä on ajan ulkopuolella, transsendenttia ja ikuista, pohtii Aki.
– Se yhdistää ihmiset johonkin, joka on aikaan sidotun itsensä tuolla puolen.
Ihminen voi kokea olevansa jotakin syvempää ja merkityksellinen osa suurempaa kokonaisuutta.
– Ihminen ei ole mikään häilyvä olento, joka liikkuu siellä täällä, vaan ihmisellä on joku koti, ja se koti liittyy historiaan. Kun vahvistamme sidettämme ajattomaan, suurempaan kokonaisuuteen, emme enää tunne olevamme juurettomia ja sattumanvaraisia biologisia robotteja, vaan voimme kokea elämässämme syvää merkityksellisyyttä ja onnellisuutta.
SUVI HANSTE
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot