Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Yksityiskohtia myöten hiottu Lexus UX300e saa auton näyttämään ja tuntumaan laadukkaalta.
Roope Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Vaikka Toyota on ollut edelläkävijä hybriditekniikassa, niin sen ensimmäinen täyssähköauto esitellään vasta nyt Lexuksen kuorissa.
Toyotalle on tulossa samalla tekniikalla varustettu täyssähköauto markkinoille, mutta Itäväylä sai koeajoon vastaavan Lexus UX300e:n.
Tehtaan ilmoituksen mukaan toimintamatka pitäisi olla yli 300 kilometriä, mutta koeajon aikana 250 kilometriä oli käytännössä toimintamatka hyvissä olosuhteissa ja rauhallisessa ajossa.
Musiikin soidessa autoon ei kuulu sisälle rengasmelua
Lexus on asemoitu premium-Toyotaksi ja se näkyy hyvin esimerkiksi sisätiloissa, jossa on pieniä yksityiskohtia, jotka saavat auton näyttämään ja tuntumaan laadukkaalta. Esimerkiksi kojelaudan materiaali on hyvälaatuista ja sisätilat ovat hienot, mutta takapenkit eivät ole suunniteltu kovin isokokoisille.
Ajaminen UX300e:llä tuntuu miellyttävälle; tarpeeksi ripeä suorituskyky yhdistettynä ketterään ohjaukseen saavat tuntemaan kaikenlaisen ajon mukavaksi. Sähkömoottorin välitön vääntö etupyörille saa renkaat vingahtamaan ihan vahingossakin risteyksestä lähdettäessä.
UX300e on todella hiljainen auto ja musiikin soidessa autoon ei kuulu sisälle rengasmelua tai muuta meteliä.
Kuljettajan paikalla näyttää tältä.
Roope Matikainen
Lataamiseen on syytä varata aikaa
Koeajon aikana tuli huomattua, että lataamiseen on syytä varata aikaa. Type 2 -pistokkeella täytyy ladata yön yli, jotta saa virtaa edes parin sadan kilometrin päivämatkoihin. Lexusta on mahdollista ladata myös CHAdeMO-pistokkeella, jolloin lataus tyhjästä täyteen kestää noin pari tuntia.
Uusi täyssähköinen Lexus soveltuu parhaiten kaupunkipainotteeseen ajoon, mutta tarvittaessa sillä pääsee Porvoosta Turkuun asti lataamatta. Itse pidin erityisesti Lexuksen ketteryydestä ja helposta ajettavuudesta, eivätkä kilometrikustannukset nousseet kalliiksi.
Yhteenveto: Päästäkseen ajamaan edullisia kilometrejä, on sijoitettava reilu summa rahaa tässä tapauksessa. Kilpailijoiltakin löytyy hyviä vaihtoehtoja, mutta samaan imagoon ne eivät välttämättä pääse tässä hintaluokassa.
ROOPE MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTA
Lexus UX300e Comfort
» Koeajoauton hinta vakiovarustein: 50?400 euroa
» Päästöt: 0 grammaa/kilometri
» Akuston energiasisältö teoreettinen: 54,3 kilowattituntia. Lataus: Type 2:lla 6,6 kilowattia (1 x 32A), CHAdeMO:lla 50 kilowattia. WLTP-toimintamatka sähköllä 309 kilometriä.
» Teho: 150 kilowattia (204 hevosvoimaa)
» Vääntö: 300 newtonmetriä
» Mitat: pituus: 4?495 millimetriä, leveys: 1?840 millimetriä, korkeus: 1?545 millimetriä, akseliväli: 2?640 millimetriä´
» Omamassa: 1?785 kiloa
» Tavaratila: 367 litraa
» Takuu: 3 vuotta/100 000 kilometriä, ajoakku 10 vuotta/1?000?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot