Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Mercedes-Benz C 200 on laadukkaan tunteinen ja turvallisen oloinen ajettava.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Hybrid on päivän sana siinä missä sähköautokin. Mercedes-Benz on tuonut markkinoille eräänlaisen kevythybridin, sillä siinä bensiinimoottoria avustaa 48 voltin sähköjärjestelmä 14 hevosvoiman verran. Itäväylän koeajossa on tällä kertaa Mersun uusi C 200.
Paikallaan ollessaan auto on äänetön, mutta pienikin kaasun painallus herättää 1,5-litraisen bensaturbon eloon. Kiihtyvyys on toki pirteää 184-hevosvoimaisena, mutta pienen koneen äänimaailma ei oikein sovi muuten laadukkaaseen autoon.
Eco-moodilla ajettaessa bensiinimoottori sammuu aina rullatessa ja silloin mennään tietysti hetkellisesti nollakulutuksella.
Vaikka kuinka yritin rullata ja ajaa taloudellisesti, nousi koeajon keskikulutus lukemaan 8,1 litraa satasella. Tosin keli oli pakkasen puolella ja välillä tuli suorituskykyä testattua, mutta silti lukema nousi yllättävän korkeaksi. Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä sujui sukkelasti 5,4:ssä sekunnissa ja nelivetoinen C-Mersu on liukkaallakin kelillä maukas ajettava kunhan turhat avustimet kytkee pois päältä.
Varusteita löytyy hintaan nähden melko säästeliäästi.
Petri Matikainen
Uusi Mersu tarjoaa varusteita säästeliäästi
Varusteita uusi C-sarjan Mercedes tarjoaa aika säästeliäästi hintaansa nähden. Lämmitettävä ratti esimerkiksi löytyy nykyään jo monesta halvemmastakin autosta ja muutama muukin tarpeellinen varuste täytyy ruksia Mersun lisävarustelistalta erikseen.
Ajovalot koeajoautossa edustivat kuitenkin tämän hetken huippua, sillä lukuisat ledit valaisivat pimeän maantien todella tehokkaasti ja täysin automaattisesti.
On veikeä tunne ajella pitkät päällä vaikkapa toisen auton perässä, sillä valot näyttävät edellä menevän ohi mutta eivät häikäise kuitenkaan edessä ajavaa.
Laadukkaan tuntuinen ja turvallisen oloinen
Uusi Mercedes-Benz C 200 on varsinkin nelivetoisena hieno auto. Se on laadukkaan tuntuinen ja turvallisen oloinen ajettava. Pieni moottori tuottaa hyvin tehoa, mutta kiljuu vähän turhan paljon ripeissä kiihdytyksissä varsinkin Sport -asetuksilla.
Yhdeksänvaihteinen automaatti saa työskennellä tosissaan hyödyntääkseen moottorin melko kapeaa vääntöaluetta, mutta selviytyy tehtävästään lähes moitteetta.
Ehkä vääntävällä dieselillä varustettuna tällä autolla pitkän matkan taittaminen olisi sittenkin miellyttävämpää ja taloudellisempaa. Diesel ei vain ole tällä hetkellä tiettyjen tahojen suosiossa, vaikka se tähänkin autoon mielestäni sopisi luonteensa puolesta hyvin.
Paljon ajavat miettivät ehkä eri tavalla kuin päästöjä laskevat, rekisteröintitilastot sen kohta meille kertovat.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat:
* Laatu tuntuu ja näkyy
* Turvalliset ajo-ominaisuudet
Miinukset:
* Käytännön kulutus
* Hinta kohoaa varustelun myötä korkeaksi
FAKTALAATIKKO
Mercedes-Benz C200 4Matic EQ Boost AMG
* Koeajoauton hinta varusteineen: 50?165 euroa, mallisto alkaen 39?398 euroa
* Päästöt: 163 grammaa/kilometri
* Yhdistetty kulutus: 7,2 litraa/100 kilometriä
* Teho: 184 + 14 hevosvoimaa
* Vääntö: 280 + 16 newtonmetriä
* Omamassa: 1?520 kiloa
* Tavaratila: 435 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot