Viikon kysymys
A-
A+
Kuvituskuva.
Mika Laine
Kiitoksia Sari Glad ansiokkaasta mielipidekirjoituksesta Itiksessä 17.6.
Lisäisin siihen muutamia asioita näin mahdollisten tulevien matkustajien näkökulmasta.
Suuri puute on kunnolliset, taskukokoiset aikataulut, joihin on merkitty vaihtomahdollisuudet. Kaupungin tekemät A-neloset ovat aika vaikeita käytössä. Aikataulut ovat jotenkin ylösalaisin. Kartta on huono, koska siitä puuttuu suurin osa katujen nimistä ja bussin reitti on piirretty kadun nimen päälle, kun sellainen on karttaan merkitty.
Bussipysäkeillä pitää olla nimi tai numero. Sadekatos, penkki ja aikataulu sekä roskis. Nyt esim tiellä, mikä johtaa Kamppulan seurakuntakeskukseen, on molemmin puolin pysäkit, jotka ovat lähinnä keskusta. Ei mitään tietoa, jos ne ovat käytössä eikä mitään tietoa bussien numeroista eikä aikataulusta.
Bussipysäkit eivät saa olla oksien peitossa tai puskissa piilossa. Ne voisi myös suoristaa.
Bussiyhtiön pitäisi tarkistaa ns. siniset napit, joilla kerrotaan, että matkustaja jää pois ja toivoo, että lattia lasketaan. Usein ne ovat kuljettajan mukaan rikki. Pitää myös tarkistaa, että lattia todella laskeutuu eikä jää puoleen väliin eli on rikki.
Huhtisten koulun kohdalla on pysäkki. Yleensä bussi pysähtyy niin, että keskiovi on tasan tarkkaan puun kohdalla. Silloin on hyvin vaikea päästä ulos, jos on rollaattori tai lastenvaunut. Samoin lumihanget talvella ovat hankalia. Kaupungin täytyisi aurata bussipysäkit niin, että pääsee kunnolla ulos ilman, että ei läsähdä hankeen.
Kuten Sari Glad kirjoitti tiedottamisesta, ei kaikilla ole nettiä eikä älylaitteita. Kaikki eivät edes osaa käyttää niitä, jos ehdotetaan menemään kirjaston laitteita käyttämään. Myös nivelrikko, vapisevat kädet tai joku muu sairaus vaikeuttaa laitteiden käyttöä.
Ihmettelen myös miksi torin pysäkin näyttölaite Piispankadulla estää näkemisen vasemmalle, josta pysäkillä pysähtyvät bussit yleensä tulevat.
Ei ole mikään miljoonan luokan kysymys miten saada porvoolaiset käyttämään busseja, vaan ihan arkisilla parannuksilla matkustajia ajatellen ehkä määrä lisääntyisi. Myös aikatauluja kannattaa tarkistaa. Tämä on pieni kaupunki, mutta aikaa täytyy varata runsaasti, jotta ehtii Näsin terveyskeskukseen tai sairaalaan silloin, kun aika on varattu.
ANNE SVENSK-SMOUNI,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot