Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Matkalla on hyvä varautua yllätyksiin, Yamaha Tenerellään Afrikan seikkailulle starttaava moottoripyöräharrastaja porvoolainen Kimmo Kauranen sanoo.
Marko Wahlström
PORVOO–AFRIKKA Porvoolainen sähköalan yrittäjä Kimmo Kauranen, 63, saattoi Kimmon nimipäivänä elokuun alussa siirtää mietteensä kohti uusia seikkailuita.
– Aamuyhdeksältä kirjoitettiin nimet paperiin ja illalla olivat rahat tililläni, hän sanoo myytyään yrityksensä porvoolaisen ASD Systems Oy:n yrittäjä Daniel Andersinille.
Moottoripyöräilyä harrastavan miehen katse on suunnattu tällä hetkellä Afrikan mantereelle. Edessä on 66 päivän seikkailu Marokosta Etelä-Afrikan Kapkaupunkiin.
– Reissu oli varattu jo ennen firman myymistä, hän sanoo, mutta myöntää alkavansa myös matkustella.
Kauranen on myös ostanut puolisonsa kanssa noin 3,5 hehtaarin maatilan Myrskylästä.
– Elokuun loppuun asti meillä oli lainassa kolme lammasta. Kolme–neljä reissua on tilattu ja useita suunnitteilla. Kun tulen Afrikasta, sitä voisi lähteä joulupukiksi Lappiin, mies naurahtaa.
Kaurasella on elämän takataskussa tämän mennessä vähän reilu 60 maata, jotka hän on matkoillaan ehtinyt kokea.
– Takapuolen ja korvien välien pitää kestää matkan fyysisiä ja psyykkisiä rasituksia. Matkan aikana ehtii miettiä kaikenlaista. Kaikki päivät ovat erilaisia, Kimmo Kauranen sanoo.
Marko Wahlström
"Olen lopettanut sitku-elämän"
Se, miksi porvoolaismies starttaa nyt Afrikkaan, on "hullun idean" aiheuttama päähänpisto.
– Ihmisillä on kaikenlaisia ideoita ja haaveita. Olen lopettanut sitku-elämän, koska joskus tulee vastaan se tilanne, että sitten ei enää pääse. Matkoille pitää mennä nyt, kun niitä on. sillä ei näitä reissuja joka vuosi ole, Kauranen muistuttaa.
Kauranen on ajanut moottoripyörällä aiemmin noin 17 000 kilometriä Intian Balilla vuonna 2017 ja Vladivostokissa noin 10 000 kilometriä vuonna 2019. Hän on käynyt lyhyemmillä pyörämatkoilla myös Ugandassa ja Marokossa.
– Ennakkosuunnittelu on erittäin tärkeää, vaikka matkalla voi sattua vaikka mitä, johon on syytä varautua. Pientä jännitystä on, sillä Afrikka on Afrikka, Kimmo Kauranen sanoo.
Marko Wahlström
Yhdeksän henkilön kokoonpanolla reissuun
Moottoripyörämatkoja yrittäjänä järjestävän matkanjohtaja Peter Ruotsalon luotsaamalle reissulle osallistuu tällä kertaa yhdeksän muuta motoristia.
– Kaksi suomalaista ajaa ensin Nordkappiin ja ottaa sieltä vauhtia matkalle kohti Etelä-Afrikan kärkeä.
Kuuden suomalaisen lisäksi matkalle osallistuu yksi hollantilainen, ruotsalainen ja irlantilais-yhdysvaltalainen kaveri. Joukko on tavannut toisensa yhden kerran ja viestitellyt WhatsApp-ryhmässä.
– Lähden keskiviikkona 13.9. ajamaan autolla Porvoosta Ruotsin kautta Espanjaan, jonne matkanjohtaja on vienyt jo aiemmin oman pyöräni.
Kaikki moottoripyörät huolletaan Espanjassa, josta startataan kohti Marokkoa sunnuntaina 1.10.
– Mauritaniasta on varattu hotellimajoitus. Teoriassa varauksia on tehty myös muihin isompiin kaupunkeihin, mutta niitä saatetaan joutua perumaan aikataulujen venyessä.
Ajohanskat odottavat rupeamaa.
Marko Wahlström
Matkalle lähdetään omalla riskillä ja vakuutuksilla
Pitkälle pyöräreissulle pitää varautua monin tavoin.
– Matka saattaa keskeytyä esimerkiksi pyörän hajoamisen, kuskien loukkaantumisten tai sairastumisten sekä poliisin tai tullivirkailijoiden johdosta, Kauranen sanoo.
Moottoripyöriin vaihdetaan uudet renkaat lähtöhuollon yhteydessä Espanjassa.
– Sen jälkeen matkan jossain puolessa välissä ja myöhemmin vaihdamme renkaita. Dakarissa pitäisi olla myös huolto varattuna.
Kaurasen mukaan jokainen kuski vastaa, siitä miten pyörällään ajaa.
– Matkalle lähdetään omalla riskillä ja vakuutuksilla, 700-kuutioisella Yamaha Tenerellään matkaan lähtevä porvoolainen sanoo.
Kaurasella oli aiemmin 1 000-kuutioinen Yamaha, joka lähtee Afrikkaan matkanjohtajan omistuksessa. Pyörällä ajettu yhteensä noin 100 000 kilometriä.
– Öljynvaihdon ostamme matkan varrelta, mutta öljynsuodattimia varaamme riittävästi mukaan. Murheet on ratkaistava paikan päällä.
Motoristijoukko ottaa matkalle mukaan pakollisina henkilökohtaisina varusteina muun muassa otsalamput, satiinilakanat yöpymisiä varten, sadevarusteet ja työkaluja.
– Yksi ylimääräinen luottokortti on varattu sitä varten, että rahaa pieniä ostoksia varten osallistujien pankkitilien välillä.
Rokotuksista keltakuumerokotus on pakollinen, mutta Kauranen on ottanut koko joukon muita rokotuksia.
– Malarialääkkeiden lisäksi normaalit särkylääkkeet on varattu mukaan, ja hammaslääkärissä olen käynyt Porvoossa.
Moottoripyörän ohjaustanko ehti tulla reilu 20 000 kilometrin aikana tutuksi. – Reissun aikana ehtii miettiä kaikenlaisia asioita, Kimmo Kauranen sanoo.
Marko Wahlström
Matkaan on varattu 66 päivää – mutta yllätyksiä voi tulla
Matkaan on varattu 66 päivää, eli Etelä-Afrikassa motoristijoukon pitäisi olla reilu 20 000 kilometrin jälkeen torstaina 3.12.
Ryhmä ajaa keskimäärin viisi–kuusi päivää, jonka jälkeen tiedossa 1–2 päivä huolto- ja pyykkipesutaukoa.
– Tarkoitus on mennä asfalttiteitä pitkin, mutta matkalla voi olla ihan mitä vain tai monsuuni on vienyt koko tien, kuten meille kävi Balin reissulla. Matkaa tehdään pareittain
Kaurasen mukaan reissuilla pitää aina varautua yllätyksiin.
– Viisumien hakeminen ja täyttäminen on ollut työläin vaihe. Esimerkiksi Ghanaa varten piti käydä nyt koronatestissä, vaikka olemme menossa sinne vasta marraskuussa, hän kertoo viisumikäytäntöjen erikoisuuksista.
Osan viisumeista matkanjohtaja on joutunut hakemaan ennakkoon, osa haetaan vasta lähempänä maata.
– Viisumeita tulee olemaan yhteensä toistakymmentä. Myös matkavakuutus tulee olla voimassa, Kauranen laskeskelee.
Mukana pitää olla myös ATA carnet eli kansainvälinen tulliasiakirja, jonka avulla moottoripyörän saa viedä maasta toiseen.
– Matkabudjettini on toistakymmentä tuhatta euroa, Kauranen laskeskelee.
Paluumatka tapahtuu lentäen. Moottoripyörät laivataan Etelä-Afrikasta merikontteihin, jotka tulevat Espanjaan.
Kimmo Kauranen starttaa tällä kertaa matkaan 700-kuutioisella Yamaha Tenerellä. Aiemmilla matkoilla miehellä oli 1200-kuutioinen moottoripyörä.
Marko Wahlström
FAKTA
Matkareitti Espanja–Etelä-Afrikka 1.10.–3.12.
» Espanja–Marokko–Senegal–Gambia–Guinea Bissau–Guinea– Sierra Leone–Liberia–Cota d'Ivoire–Burgina Faso–Ghana–Togo–Benin–Nigeria–Päiväntasaajan Guinea–Gabon–Kongo–Kongon demokraattinen tasavalta–Angola–Namibia–Etelä-Afrikka
Kimmo Kauranen
» Syntynyt Kotkassa vuonna 1959. Muutti Porvooseen reilu 30 vuotta sitten.
» Työskenteli ensin Solu-Betoni Oy:llä ja sittemmin Jeti-Sähkö Oy:n työnjohtajana ennen yrittäjäksi ryhtymistä.
» Perusti itäisellä Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla toimivan sähköasennusliike Suomenkylän Sähkö Oy:n joulukuussa 1993. Myi yrityksen Kimmon nimipäivänä 2.8.2023.
» Perheeseen kuuluvat puoliso Christina Klawér-Kauranen ja kaksi lapinkoiraa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot